Saps de què parlem quan parlem de tutoritzar estudiants a les estades formatives?

Els estudis d’infermeria, regulats per les directives europees[1], impliquen un nombre important d’Estades formatives clíniques (EFC) en centres i institucions sanitàries repartides en diferents àmbits assistencials. En concret, al bàtxelor en Infermeria de la Universitat d’Andorra, cada estudiant cursa EFC en deu àmbits assistencials diferents, tant en centres d’Andorra i com en centres de França, Espanya, Portugal o Mònaco.

Les EFC són essencials en la formació dels futurs infermers/infermeres, ja que permeten a l’estudiantat demostrar la integració dels coneixements assolits, millorar les habilitats procedimentals i actitudinals en situació real i reflexionar sobre el propi aprenentatge.

Per garantir l’assoliment del nivell d’aprenentatge esperat durant les EFC, cada estudiant rep el suport i l’acompanyament de dos tutors/res. El tutor clínic, del centre o del servei assistencial, que desenvolupa un paper primordial en el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’estudiantat, ja que no només actua com a model professional, sinó que també és el responsable de guiar i avaluar l’aprenentatge de l’estudiant en situació real[2]. Paral·lelament, l’estudiant compta amb el suport del tutor acadèmic, qui fomenta la reflexió, facilita l’aprenentatge a través de metodologies pedagògiques com activitats reflexives o evidències d’aprenentatge i avalua cadascuna d’aquestes activitats.

La tutorització afavoreix:

  • El vincle entre la universitat i el centre assistencial que acull l’estudiantat per la realització d’EFC creant un vincle efectiu, coherent i necessari.
  • L’augment de les competències de pràctica reflexiva a través del pensament crític i la presa de decisions.
  • L’aprenentatge actiu i autònom de l’estudiantat mitjançant feedback constructiu, continuat i individualitzat.
  • El coneixement per part del tutor/a clínic i acadèmic, el funcionament i l’estructura del pla d’estudis que li permet ajustar l’orientació de manera alineada als objectius d’aprenentatge.

La formació de tutors clínics  es considera fonamental i indispensable per garantir la qualitat de la tutorització com a part del procés docent[3]. En aquest sentit, el passat mes de juny del 2025 es va oferir la primera edició del Curs en Formació de tutors clínics a través de la pràctica reflexiva de manera gratuïta per als tutors clínics que tutoritzen les estades dels estudiants de la Universitat d’Andorra.

Bones estades formatives!

Montserrat Aldomà, Rubén Coelho, Sara Esqué i Judith Garcia
Professorat de l’Escola d’infermeria, Universitat d’Andorra


[1] Comisión Europea. (2024). Directiva Delegada (UE) 2024/782 de la Comissión, de 4 de marzo de 2024. Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:32024L0782
Comisión Europea. (2013). Directiva 2013/55/UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de noviembre de 2013 por la que se modifica la Directiva 2005/36/CE relativa al reconocimiento de cualificaciones profesionales y el Reglamento (UE) n o 1024/2012 relativo a la cooperación administrativa a través del Sistema de Información del Mercado Interior («Reglamento IMI») de 28 de diciembre de 2013. Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2013/55/oj?locale=es

[2] Benefits of Mentorship in Nursing: Why It’s Essential. (May, 19 2023). ANA Nursing Resources Hub. https://www.nursingworld.org/content-hub/resources/nursing-resources/benefits-of-mentorship-in-nursing/

[3] Solano, M.C. & Siles, J. (2013).  La figura del tutor en el proceso de prácticas en el Grado de Enfermería. Index de Enfermería, 22(4), 248-252. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000300014