El Pla per a la inclusivitat de l’UdA preveu 32 accions a desenvolupar en els propers anys
Coincidint amb la commemoració, el mes de desembre, del Dia internacional de les persones amb discapacitat, la Universitat d’Andorra (UdA) ha fet públic el seu Pla per a la inclusivitat, aprovat el passat mes de juliol, que fa un diagnòstic sobre la matèria i proposa les accions estratègiques a desenvolupar per als propers anys. El Pla per a la inclusivitat de l’UdA és un programa d’integració per a tota la comunitat universitària de l’UdA, que es basa en els principis d’igualtat d’oportunitats, d’inclusió i de responsabilitat social de la Universitat. Ha estat elaborat amb l’objectiu de garantir que totes les persones, independentment de les seves capacitats, tinguin un accés equitatiu als recursos, serveis i oportunitats oferts per la Universitat. A més, és un document pràctic de referència que estableix el protocol i els criteris per aplicar les adaptacions més escaients als membres de la comunitat universitària.
El Pla es divideix en sis capítols. El primer capítol és de caràcter introductori a l’UdA i a la inclusivitat; el segon se centra a explicar què són les necessitats educatives especials i la discapacitat; el tercer presenta l’estructura i les eines per al desplegament del Pla; el quart explica el procediment per a les adaptacions i els recursos disponibles; el cinquè se centra en les accions desenvolupades i les accions futures per millorar la inclusivitat; i finalment, el sisè capítol recull diversos documents annexos, com ara fitxes informatives o guies pràctiques.
D’entre les accions ja actualment desenvolupades, hi figuren, per exemple, la creació de plantilles perquè els documents siguin accessibles, o un pla de formació en matèria de discapacitat que està adreçat a tot el personal. Destaquen, però, les 32 mesures que s’haurien de desplegar a curt, mitjà i llarg termini en els propers anys, com, per exemple, vetllar perquè el nou edifici d’ampliació de la Universitat sigui accessible per a totes les persones. Les accions futures tenen relació amb l’accessibilitat física i virtual, però també amb el desenvolupament en si de l’activitat acadèmica i de recerca, l’oferta de serveis, la contractació laboral o el seguiment a través d’indicadors, entre molts altres aspectes.
Pel que fa a les adaptacions que s’ofereixen als estudiants, les mesures de suport poden agrupar-se en dues grans categories: les mesures generals d’accessibilitat física o de comunicació, d’una banda, i les adaptacions més individualitzades, de l’altra. Amb tot, aquestes mesures no suposen una modificació curricular, sinó que es s’ofereixen com un instrument per a l’assoliment de les competències generals del títol, atès que van associades a un diploma d’estat.
Amb Pla per a la inclusivitat, l’UdA fa un pas endavant per consolidar i millorar els processos que garanteixen un ensenyament inclusiu i de qualitat per a tothom, complint així amb el Conveni relatiu als drets de les persones amb discapacitat, adoptat per les Nacions Unides el 13 de desembre del 2006 i ratificat per Andorra el 14 de març del 2014.
Text: U. Bertrana / C. Yáñez