Entrevistem l’Anna Cortés, professora col·laboradora del màster en Analítica de dades de la Universitat d’Andorra, en el qual imparteix el seminari L’entorn empresarial i les dades de l’empresa. És diplomada en Informàtica de gestió per la Universitat d’Andorra, amb un postgrau en Business Intelligence i BigData per la Universitat de Barcelona, un màster en Business Analytics per ESADE i un màster en Ciència de dades per la Universitat Oberta de Catalunya. Des de fa més de 10 anys, treballa al Departament de Màrqueting de Creand Crèdit Andorrà com a responsable de Business Analytics i CRM.
Fins a quin punt és important l’anàlisi de dades per a una empresa?
Si no analitzes les dades de la teva empresa ni les del sector on s’inscriu, no podràs arribar a ser competitiu. És un perfil que totes les empreses haurien de tenir per aconseguir més rendibilitat en el negoci, per poder innovar i per poder prendre decisions.
Quines dades cal analitzar?
En primer lloc, les empreses no tenen sentit sense els seus clients, i per això s’han de posar al centre i tenir-ne una visió 360 graus. Si no coneixem els clients, no sabrem quins productes oferir-los, per això és molt important analitzar quines necessitats tenen. A més, avui en dia el client ha canviat la seva manera d’escollir un producte o servei, amb Internet cada cop té més opcions i, per tant, cada vegada és menys fidel a una empresa, i per això és molt important conèixer-lo, per poder-li oferir el que li interessa.
I a banda de les dades dels clients?
També és important analitzar les dades internes de l’empresa per poder ser més eficients, per reduir costos o per millorar o automatitzar processos. Cal analitzar com evoluciona el pressupost, què és el que funciona millor del negoci i què és el que no, etc. L’analítica de dades també és útil en l’àmbit dels recursos humans, per millorar en la retenció de talent i per escollir els millors perfils per a cada lloc de treball.
Totes les empreses haurien de tenir en compte aquesta matèria?
Tant les grans empreses com les petites necessiten tenir coneixements d’analítica de dades. L’estratègia ja depèn de cada empresa. En grans companyies, pot haver-hi un departament que s’encarregui de la governança de les dades de manera centralitzada o bé que cada departament tingui els seus analistes especialitzats. El que està clar és que aquest perfil professional serà cada cop més buscat, i per poder dedicar-te a aquest camp, realment necessites formar-te.
Com valores el màster en Analítica de dades de l’UdA?
Aquest màster està molt bé perquè, d’una banda, et fa veure la importància de les dades en el món empresarial i, de l’altra, t’aporta coneixements estadístics i també t’endinsa en l’aspecte de la visualització de les dades. Aquest punt és important perquè si analitzes les dades però no les saps transmetre correctament a les persones que han de prendre les decisions, no serveix de res. I finalment, penso que també és molt interessant que amb el màster puguis aprendre dos llenguatges de programació que es necessiten per analitzar dades (R i Python), així com l’aplicabilitat que té l’analítica de dades en la intel·ligència artificial.
Què em pots dir del teu seminari?
En el meu seminari parlo de la importància de la datificació, de conèixer les dades i de poder-les interpretar i comunicar, ja que és bàsic.
Com ha estat la teva experiència en docència?
No havia fet mai de professora, és la primera vegada. Però sí que tenia experiència a formar joves que treballen a l’estiu al banc, i sempre m’han dit que m’explico bé. Per mi ha estat un repte i també una satisfacció, ja que m’ha permès transmetre a d’altres persones el coneixement que tinc en matèria d’analítica de dades i de data science.
Els estudiants valoren que el professorat provingui del món professional?
Sí, perquè no és el mateix explicar la matèria des d’un vessant teòric que fer-ho des de l’experiència professional. He intentat fer les classes molt pràctiques, amb exercicis, vídeos, posant molts exemples amb els quals m’he trobat i fent-los analitzar casos pràctics, i crec que això és molt enriquidor per als estudiants.
Com has vist els estudiants d’aquest primer any?
Els he vist molt motivats. A més, ha estat una combinació interessant, perquè n’hi ha alguns que just han acabat el primer cicle universitari, i d’altres que ja estan al món de l’empresa.
Com veus que es pugui accedir al màster tant des de l’àmbit de la informàtica com del de d’empresa?
Jo crec que és molt bo, el que passa és que una persona que ve més del vessant d’empresa ha de fer un esforç més important amb tot el tema de les bases de dades i la programació, i per això hi ha un mòdul i cursos de suport dirigits a aquests perfils. Pretendre que tots els estudiants tinguin el mateix nivell és complicat, per això aquest sistema és molt interessant.
Com valores la metodologia per mòduls amb reptes finals?
Crec que és molt interessant, perquè els estudiants adquireixen coneixements durant els seminaris amb què es divideix el mòdul i a la vegada poden fer-ne l’aplicació pràctica en el repte final, on poden veure la globalitat de tot el mòdul. A més, poden fer el seguiment amb tutories virtuals amb el professorat.
Text: M. Tort