Info.UdA (febrer 2018)

Informacions de la Universitat

L’UdA participa del Congrés Internacional d’Educació Superior a Cuba

El rector de la Universitat d’Andorra, Miquel Nicolau, ha participat a l’11è Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2018, que va tenir lloc del 12 al 16 de febrer al Palau de Convencions de l’Havana, Cuba, i es va desenvolupar sota el lema “La universitat i l’agenda 2030 per al desenvolupament sostenible en el centenari de la Reforma de Córdoba [Argentina]”.

L’esdeveniment, que va congregar a ministres, viceministres, rectors i autoritats universitàries, s’organitza des de 1998 cada dos anys a Cuba, i aquest 2018 complia 20 anys com a espai de trobada, diàleg i reflexió sobre les problemàtiques més rellevants de l’ensenyament superior. El Congrés s’organitza sobre la base de conferències, taules rodones i panells d’interès general, amb la presència d’especialistes internacionals. Paral·lelament, tenen lloc reunions, tallers i trobades amb l’objectiu d’enriquir les relacions internacionals de les institucions participants.

Activitats de la Universitat d’Andorra al 9è Saló del Videojoc i Internet

El 9è Saló del Videojoc i Internet que organitza Andorra Telecom va arrencar el dijous 15 de febrer amb una de les nombroses activitats paral·leles programades amb la col·laboració de la Universitat d’Andorra (UdA).  El laboratori 1 de la Universitat va acollir el taller “Introducció al món dels videojocs” impartit per Mariano Rivas, professor de l’U-tad Centro Universitario de Tecnología y Arte Digital (Las Rozas, Espanya) i director de projectes a Unity Tutors. L’objectiu de la formació, organitzada per l’UdA en el marc d’un programa ampli de tallers i conferències titulat “Fes de la teva passió la teva professió”, era introduir els estudiants de formació professional i universitaris en el món del disseny i la programació de videojocs, i alhora mostrar les possibilitats laborals que ofereix el sector.

“Fes de la teva passió la teva professió” va incloure cinc activitats diferents, que continuaren l’endemà divendres als cinemes Illa Carlemany amb “Vols fer del videojoc el teu futur?”, una jornada d’orientació amb dues taules rodones amb la participació de professionals i especialistes en aquest sector i destinades a mostrar les particularitats del món indie i del món professional en el desenvolupament dels videojocs, explicar els models de negoci i introduir els assistents en les formacions associades.

Les altres dues activitats, també sota l’organització de l’UdA, eren de caràcter pràctic i adreçades a d’altres públics. El taller “Computational thinking for younger minds”, que va tenir lloc divendres a la tarda al Prat del Roure, va iniciar els joves d’entre 11 i 18 anys en la programació, desenvolupant durant el taller un joc complet que s’enduren a casa. Ja dissabte al matí, es va oferir l’últim taller, titulat “Robòtica en família” a l’Illa Carlemany, per a infants de 0 a 15 anys, amb la programació de robots educatius. Simultàniament, es va desenvolupar un taller organitzat pel Museu Carmen Thyssen Andorra: “El quadre pixelat”.

El Saló va comptar amb un total de 13 zones i 93 posicions de joc. A més de les competicions habituals en línia i presencials, l’edició d’aquest any apostava pels e-sports, la realitat virtual i els simuladors de motor. S’hi van convidar diversos estudis que presentaren novetats o jocs en fase de desenvolupament.

L’UdA s’adhereix a la celebració del 70è aniversari de la Declaració dels Drets Humans

La Universitat d’Andorra (UdA) s’adhereix aquest any 2018 a la celebració del 70è aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans amb l’objectiu de promoure i sensibilitzar la comunitat universitària sobre la Declaració com una fita crítica per als drets humans i ressaltar el que significa per a les persones en la seva vida quotidiana.
Per fer-ho, s’ha planejat dedicar cada una de les trenta setmanes d’activitat docent a un dret humà diferent, que s’exposarà gràcies a la col·laboració de l’organització nord-americana International Solidarity for Human Rights (ISHR) que ha cedit els drets del seu exitós programa educatiu. L’iniciativa s’emmarca també en el programa d’actes commemoratius del 30è aniversari de la Universitat d’Andorra, que vol així renovar el seu compromís amb els drets i llibertats fonamentals de la persona.
La Declaració Universal dels Drets Humans és un document que marca una fita en la història dels drets humans. Va ser proclamada per l’Assemblea General de les Nacions Unides a París, el 10 de desembre de 1948 en la seva Resolució 217 A (III). El Principat d’Andorra l’incorpora en l’art. 5 de la Constitució de 1993.

IV Seminari de docència universitària

En el marc del Pla de formació del personal de la Universitat d’Andorra (UdA), el divendres 9 de febrer va tenir lloc el IV Seminari de docència universitària de la Universitat d’Andorra, un espai de reflexió i de treball de les diferents metodologies i recursos didàctics en l’àmbit de la docència universitària. Estava adreçat a tot el professorat de la Universitat d’Andorra.
A banda de presentar-s’hi les últimes experiències d’innovació docent a l’UdA, el IV Seminari de docència universitària va incloure les conferències “Cambiar la Educación (o, al menos, ponerse en ello)”, a càrrec d’Eugenio Astigarraga de la Universitat de Mondragon (País Basc), i “Mistakes to be avoided in the design of modules based on projects”, a càrrec de Charlotte Oude Alink de la Universitat de Twente (Països Baixos).

STEAM i Pensament computacional: nous reptes per a l’escola del segle XXI

En el marc del programa d’actes commemoratius del seu 30è aniversari, la Universitat d’Andorra (UdA) va oferir una sessió d’activitats de tarda dedicada al pensament computacional que va tenir lloc el dimecres 7 de febrer de 2018 al Centre Cultural La Llacuna d’Andorra la Vella.
Sota el títol “STEAM i Pensament computacional: nous reptes per a l’escola del segle XXI”, l’Equip d’Innovació en tecnologia educativa aplicada a la docència (EdITAD) de l’UdA va donar una visió general de cap on va l’educació en TIC. Així, a banda d’una conferència, es va presentar l’experiència d’implantació d’un projecte concret de robòtica educativa a l’escola i es va presentar una mostra d’experiències de robòtica educativa.

Tesi doctoral sobre seguretat informàtica i biometria

El dilluns 5 de febrer de 2018 va tenir lloc a la Universitat d’Andorra (UdA) la lectura de la tesi doctoral “Identifying users using Keystroke Dynamics and contextual information”, defensada per Aleix Dorca i dirigida per Eugènia Santamaría i Jose Antonio Morán. El tribunal estava format per Ferran Virgós (Universitat d’Andorra), Carlos Monzo (Universitat Oberta de Catalunya), J. A. Sigüenza (Universitat Autònoma de Madrid), Romain Giot (Universitat de Bordeus) i Sergio Castillo-Pérez (Universitat Autònoma de Barcelona). La tesi va obtenir la màxima qualificació, excel·lent cum laude, per unanimitat del tribunal.

Aquesta era la desena defensa de tesi doctoral de la Universitat d’Andorra.

Participació al ‘forum post-bac’ de Perpinyà

Per cinquè any consecutiu, la Universitat d’Andorra (UdA) ha estat present amb un estand a la 33ena edició del Forum des Etudes Supérieures et des Métiers, conegut com el forum post-bac, que va tenir lloc l’1 de febrer al Parc d’Exposicions de Perpinyà. La presència de l’UdA respon a una demanda creixent d’informació des de fora del país.
Aquest saló està destinat als 11.000 joves estudiants dels instituts de batxillerat de Catalunya del Nord, i enguany hi participaren més de 160 centres d’ensenyament superior de les àrees administratives de Tolosa i Marsella, a més d’Andorra i de les comarques properes de Catalunya.

Nous cursos d’extensió universitària presencials

Aquest segon semestre del curs acadèmic 2017-2018, la Universitat d’Andorra ha ampliat la seva oferta de formació continuada presencial amb nous cursos d’actualització en diverses àrees.

En l’àmbit sanitari, el dia 2 de febrer va iniciar el curs d’actualització en atenció a la persona amb afectació cognitiva que es troba dins del marc del programa de postgrau en acompanyament a la persona amb deteriorament cognitiu, de 30 crèdits, amb una càrrega de 5 crèdits. Aquest curs pretén treballar des de la perspectiva de l’atenció centrada en la persona, fet que ajuda a reflexionar i prendre decisions en situacions complexes de l’acompanyament de la persona amb deteriorament cognitiu, alhora que ajuda a desenvolupar plans d’atenció individualitzats i personalitzats, garantint els seus drets i un tracte digne, fomentar l’autonomia i benestar de la persona, així com desenvolupar actituds i habilitats relacionals especialitzades per a la comunicació i la interacció amb la persona i la seva família

En l`àmbit jurídic s’ha iniciat la primera edició del curs d’actualització en dret de la Unió Europea, de 42 hores de durada. A l’hora en que es planteja la possibilitat d’una aproximació del Principat d’Andorra a la Unió Europea, aquest programa té la vocació de donar una visió integrada i transversal  del dret europeu, ja sigui en la seva visió més institucional amb l’objectiu de conèixer les institucions europees, el seu funcionament i les seves competències com també d’altra part el dret material comunitari: Les quatre llibertats, les regles de lliure competència així com el funcionament de les polítiques comunitàries i el seu abast i utilització per part dels ciutadans de la Unió o dels estats associats. Aquesta formació dona una visió complerta dels diferents aspectes del funcionament i de l’abast del dret comunitari, cosa que permet a tots aquells professionals que tinguin tard o d’hora que tractar o bé amb les institucions comunitàries o bé amb el dret comunitari entendre quin es el funcionament bàsic d’un dret tant específic com el dret comunitari.

També relacionat amb l’àmbit jurídic, el dia 8 de febrer va començar el curs d’actualització en llenguatge jurídic i administratiu català. Aquest curs proporciona als estudiants un coneixement global i general del model de llenguatge jurídic i administratiu català; els introdueix en l’àmbit dels llenguatges d’especialitat per tal que coneguin les característiques específiques del llenguatge jurídic; els inicia en l’estudi i la pràctica de la redacció jurídica; introdueix els principals conceptes i facilita les recomanacions més adequades que cal tenir en compte en el disseny i la redacció de documentació juridicoadministrativa en català; els familiaritza amb la terminologia i la fraseologia pròpies del llenguatge jurídic; els prepara perquè siguin capaços de redactar un text jurídic o administratiu correctament.

Per acabar, en l’àmbit financer, donant continuïtat al programa de fiscalitat internacional, del qual se n’han ofert dues edicions, el dia 2 de febrer va començar el curs d’actualització en “Value added tax” (VAT) i està previst que el mes d’abril s’iniciï el curs d’actualització en normes internacionals d’informació financera (NIC-NIIF). Ambdós programes tenen una càrrega de 2 crèdits cadascun i formen part, juntament amb el curs d’actualització en fiscalitat internacional, d’un programa de postgrau en comptabilitat i fiscalitat internacional. El curs “Value added tax” (VAT) té per objecte analitzar la influència de l’Impost sobre el Valor Afegit en el marc de les operacions internacionals. Per complir amb aquesta finalitat, s’estudiaran no només els règims relatius a les mercaderies (operacions intracomunitàries, importacions i exportacions), sinó també el tractament que aquest impost dispensa als serveis transfronterers (prestats en altres països o rebuts des d’altres països), així com la incidència de les normes en relació amb altres operacions auxiliars i complementàries relatives a les operacions internacionals (transports, mediacions en compres i vendes, tractament dels incoterms i els documents representatius de les mercaderies). Com afecta L’IGI en les Operacions Internacionals. Tot això incidint de forma especial en els nombrosos requisits formals als quals es condicionen aquests règims i la necessària justificació davant els òrgans d’Inspecció d’Hisenda. Les NIIF- NIIF són des de l’exercici 2005, les normes de confecció dels estats financers consolidats dels grups d’empreses que tenen títols admesos a cotització oficial en qualsevol mercat de valors en països de la Unió Europea. Les NIC-NIIF han constituït també el marc de referència dels processos de reforma comptable que s’han registrat en els últims anys en els països de la Unió Europea. Constitueixen un cos de normes amb voluntat de convertir-se en norma comptable comú a tot el món i de plena aplicació en Andorra. El coneixement de les NIC-NIIF és, per tant, imprescindible per als responsables d’elaborar la informació financera (i personal relacionat) tant en Andorra, com per extensió, en qualsevol país en què aquests professionals desenvolupin la seva activitat tècnica.

Ponències i participació a congressos

Assistència a la Conferencia Nacional de Deganos de Enfermería, 21-22 de Febrer, Madrid.

Agenda de la Universitat

  • 24 de febrer. Lliga de debat de batxillerat (fase local)
  • 27 de febrer. Visita de la Secretària General de la Francofonia
  • 2 de març. Reunió de la xarxa d’universitats de microestats i petits territoris
  • 2 de març. Defensa de projecte de recerca
  • 6 de març. English Day
  • 9 de març. Documental i conferència: ‘Diálogos contemporáneos: Portugal y la Gran Guerra’
  • 10 de març. Inici del període de preinscripcions
  • 14-18 de març. Participació al Saló de l’Ensenyament