Una de les activitats que he demanat a les alumnes de l’assignatura de Pensament computacional, del bàtxelor en ciències de l’educació, és que fessin una reflexió, en format d’article periodístic, sobre “Robòtica i societat al segle XXI”.
A continuació teniu una síntesi literal (paràgraf més significatiu) dels articles de cada alumna (en femení, ja que no hi havia cap noi matriculat en aquesta assignatura).
Comencem a crear i deixem de ser creats.
És veritat que és com una utopia demanar que s’instal·lin de seguida les classes de robòtica i programació, ja que el cost del material necessari és molt elevat i, de moment, no hi ha gaire lloc dins el currículum escolar actual per fer-ho, però no és impossible. Tard o d’hora s’haurà de fer, per tant, millor comencem a plantejar-ho com una innovació i deixem de banda la por als canvis perquè sempre són a millor. (Anna Babot)
Les escoles del segle XXI
Per aquests motius podem afirmar que el pensament computacional ens ajuda a resoldre problemes de la forma més eficaç i ràpida possible, ja que combina la intel·ligència de les persones i les noves tecnologies. Per aquest motiu iniciar als infants en aquest pensament no solament els ajudarà a comprendre conceptes informàtics, com la programació, sinó que també els ajudarà a resoldre problemes quotidians. A més, aquests coneixements obriran portes a llocs de treballs on les persones “smart” seran les més sol·licitades. (Lara Bautista)
Pensament computacional
Per tant, si sabem què és i quins són els beneficis que aporta el pensament computacional perquè, les universitats de tot el món no formen els seus estudiants en aquesta assignatura? Nosaltres, els estudiants del Bàtxelor de Ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra, tenim sort que ens estan formant en aquesta àrea així, en un futur no molt llunyà, ho podrem aplicar a les aules i, els nostres alumnes, se’n podran beneficiar. S’ha de pensar que actualment tota la societat està canviant i tot s’està tornant “Smart“. Quin futur els hi estem donant als nostres estudiants si no els hi donem les eines necessàries per poder-se desenvolupar en la futura societat i per poder resoldre els problemes i reptes que els hi aniran presentant llarg de la vida? (Miriam Cantos)
Robòtica i educació al segle XXI
El pensament computacional permet als alumnes aprendre a gestionar problemes, solucionar-los, afrontar el fracàs i tenir esperit de millora. Tot això ho fem i ho necessitem fer diàriament en qualsevol de les situacions que vivim. Ens permet ser autònoms, efectius i eficients i tenir un pensament més abstracte i resolutiu. Així doncs, si tenim la fórmula perquè no la posem en pràctica?. (Andrea Capdevila)
La robòtica és el cim de l’educació?
Els infants ho troben divertit, perquè són reptes plantejats dia a dia, és el present i és el que manipulen en el seu entorn social tant a casa com amb els amics. La robòtica és una manera ideal per ensenyar programació, aprenent així a donar instruccions precises i a saber el que un robot pot o no fer. A més a més, existeix considerable evidència que els robots són especialment adequats per interactuar amb nens en l’espectre d’autisme. Els infants amb aquest tipus de trastorns responen a les tranquil·les, clares i consistents interaccions que els robots poden proporcionar. (Marina Carriazo)
L’ impacte de la robòtica en la societat del segle XXI
Un dels objectius de la robòtica educativa és ajudar al professorat, des de l’educació infantil fins a la universitat, a utilitzar la robòtica com a recurs didàctic integrat en el currículum de les diferents etapes formatives.
Com a futurs docents, creiem en les potencialitats dels robots educatius per tal d’ ajudar al desenvolupament de les diferents competències bàsiques i aprofundir en temes de socialització, iniciativa, creativitat, lideratge i treball col·laboratiu. (Laia Clasca)
Reflexions que remouen inquietuds
De camí cap al treball, reflexiono i arribo a la conclusió que actualment som una societat ‘’SmartPeople’’. Tenim la sort de poder gaudir dels beneficis que ens ha aportat la ciència i la tecnologia. Em ve al cap una pregunta: Com a futura educadora quins recursos i estratègies podré utilitzar a l’aula?. I jo mateixa em responc: La tecnologia sempre està millorant i renovant-se contínuament, igual que nosaltres i totes les professions actualment existents. Per aquesta raó, és essencial oferir als infants i joves recursos i estratègies que els hi permetin endinsar-se en aquesta nova societat i preparar-los per a les societats futures que segurament ofereixin un mercat laboral molt diferent a l’actual. L’educació està canviant i està en les mans de tots i totes fer un canvi productiu i ascendent, fent un bon ús de les noves tecnologies. (Núria Colell)
Robòtica i societat al segle XXI
Els infants necessiten la nostra ajuda i impuls per poder tenir un millor rendiment acadèmic i un futur més prometedor, ajudem aquests nens/es que creuen que l’escola no és un lloc “ divertit” a que s’aixequin cada matí i gràcies a la robòtica puguin tenir un punt de vista diferent i sobretot ajudar a la societat a veure i endinsar aquells que menys creuen en aquesta innovació i fer veure a tothom que de veritat la robòtica pot ser una eina d’aprenentatge motivadora, fàcil, lúdica i sobretot factible pel futur dels seus fills (Glòria Delgado)
L’educació tecnològica al segle XXI
Per concloure, és de gran importància continuar expandint la idea de tractar amb les noves tecnologies i la robòtica a l’escola des dels més petits fins als més grans. En conseqüència, estarem creant una societat tecnològica preparada per enfrontar-se a qualsevol situació, sense la possibilitat que els robots i/o les tecnologies puguin controlar-nos, sinó que siguem nosaltres els qui les controlem. Així que l’escola del segle XXI ha d’ensenyar a què els infants deixin de ser consumidors de tecnologies per ser creadors. (Daisy Duvaut)
El principi d’un canvi en educació
És important tenir en compte que no només serveix utilitzar eines TIC a l’aula, és important també tenir en compte la metodologia, que sempre acaba sent la mateixa; el docent imparteix els seus coneixements de manera oral, donant feina complementària que serà avaluada donant una qualificació numeral de l’alumne segons els coneixements que hagi sigut capaç a memoritzar o adquirir. Aquesta metodologia en molts casos és efectiva, però descarta a aquells alumnes que no arriben a una nota, ja sigui per desmotivació, desinterès o la manera superficial d’adquirir el coneixement. Aquestes carències amb l’actual revolució s’estan accentuant més que mai, ja que els infants viuen en un context tecnològicament avançat comparat al context que tenen dins l’escola. (Jennifer Gomez)
Robòtica i societat al segle XXI
Vaig tenir la sort de cursar l’assignatura de pensament computacional en la qual introduïm la robòtica en l’educació i aquí vaig tenir un motiu més que recolzava la meva teoria. He vist nens de 6 anys muntant robots amb 4 motors, completament sols. Possiblement algun d’aquests alumnes, serà l’arquitecte que ens construirà la casa en la qual viurem quan estiguem jubilats i la tecnologia estigui tant explotada per enriquir els comtes bancaris dels que ja són rics, en comptes d’enriquir la ment dels joves futurs de la nostra societat.
Per tant penso que, generalment cal més inversió en l’educació però en aquest cas en la robòtica i en la seva aplicació a les aules com a recurs metodològic d’ensenyament. És una manera d’aconseguir millors resultats tant per als alumnes que tenen un nivell normal com per als alumnes amb alguna dificultat d’aprenentatge. (Clàudia Lopes)
Robòtica i societat al segle XXI
Actualment a les escoles es parla cada vegada més de la robòtica educativa, i com es pot portar a terme dins de les aules. De mica en mica, els centres educatius s’adonen de la importància que té la robòtica a l’escola i sobretot als infants. Ja que, es tracta d’una metodologia innovadora, dinàmica i transversal. A més, els infants aprenent jugant i consoliden nous i vells coneixements. Per tant robòtica i educació és una combinació excel·lent, necessària i enriquidora per a les noves generacions, i també per formar a les velles. (Ma. Nadal)
Robòtica i societat al segle XXI
Vivim envoltats de tecnologia, i cada dia utilitzem, sense donar-nos compte, un munt d’eines digitals que cada cop són més essencials: des de sintonitzar el GPS del cotxe fins a programar el robot de neteja de casa. Accions senzilles i quotidianes com aquestes impliquen l’acció de programar i per tal de poder fer front a aquestes noves tecnologies i no quedar-nos “desactualitzats” hem de conèixer bé el seu funcionament i agafar un paper actiu en el món de la robòtica i la programació. I no només els adults, sinó que els nens han d’agafar el paper protagonista i han d’aprendre a tenir un pensament crític i saber moure’s en aquests entorns, perquè la tecnologia avança a passos de gegant, i juntament amb la robòtica, són el futur d’aquesta societat digital. (Blanca Ruiz)
La programació, present i el futur
L’escola del segle XXI té la missió i l’objectiu de preparar als estudiants per exercir funcions i professions en una societat cada vegada més tecnològica i més avançada. Moltes feines han deixat d’existir per la invenció de les màquines, per aquest motiu hem de ser competents i evitar que ens programin i poder programar. Treballar sobre la programació i la robòtica per als alumnes és realment un aprenentatge significatiu, és a dir, aprenen a través de reptes i són ells que han de pensar, idear i crear per intentar resoldre’l. Moltes vegades els infants no són conscients de les seves capacitats i gràcies a la programació i la robòtica les van descobrint i van creixent. (Leticia Sánchez)
Les alumnes de l’assignatura de Pensament computacional (bàtxelor en ciències de l’educació)