El patrimoni d’Andorra en una maleta

L’educació sembla ser una ciència incerta que va modelant-se a la societat al llarg dels anys. Avui, la idea que s’està integrant és el paper protagonista de l’alumne en l’aprenentatge. No obstant això, sempre es cau en la temptació de les pràctiques tradicionals per diversos factors, com ara el currículum, la falta de temps, la poca motivació, etc.

Des de petits ens quedem bocabadats davant d’una bona història, ens hi endinsem i la vivim com si en forméssim part; hi relacionem experiències personals i ens posem en el paper dels protagonistes intentant caminar amb les seves sabates.

Aquesta il·lusió per descobrir és la flama que obrirà les portes de l’aprenentatge; i la que volem trobar amb el projecte elaborat en el marc de l’assignatura “Patrimoni cultural d’Andorra”.

Reprenent el que s’ha esmentat anteriorment, la història és un dels principis de l’aprenentatge de l’espècie humana; i és per això, que les assignatures com: el medi cultural d’Andorra i les ciències socials poden ser el fil conductor que els aproparà a descobrir la seva pròpia identitat mitjançant les arrels tradicionals, culturals i patrimonials del país.

L’estudi del patrimoni cultural a primària pot ser un repte. És per això que hem volgut introduir la part més personal i emocional de l’alumne dins de l’aprenentatge. Considerem que la millor manera de mostrar interès, i per tant, integrar informació, és amb la relació personal de l’infant amb el món que l’envolta per donar-li significat al seu entorn extern; i com a conseqüència al seu intern.

Aquest projecte, és focalitza en l’evolució de la societat andorrana. Per descobrir aquesta història ens centrarem en les pistes i respostes que ens dona el nostre entorn. La idea és que l’alumne sigui capaç de mirar més enllà d’un bé patrimonial i que tingui l’habilitat d’extreure conclusions més generals.

La metodologia que s’ha aplicat en aquest projecte és purament investigadora i dinàmica; els alumnes han de tocar, sentir i viure allò que volem que aprenguin. Per fer això, hem creat una maleta d’estil escape room —com si fos una màquina del temps— on trobaran una guia i un seguit de reptes. Tot això va acompanyat de sortides didàctiques per descobrir “in situ” la història andorrana. Mitjançant cartes anònimes, pistes i diferents recursos, els alumnes hauran de crear itineraris per buscar les respostes a les preguntes de recerca platejades al repte.

Al cap i a la fi, cal recordar que Andorra ha sigut sempre un país de migracions; on molta gent arriba per quedar-s’hi i molts altres vénen per tornar a marxar. Però això no vol dir que no pugui ser un país ric i unit amb punts comuns entre les diferents cultures que trobem al principat. Això no ens limita de fer d’aquest territori magnífic un lloc que sigui com casa, i per fer-ho cal dinamitzar, defensar i promoure la cultura per crear un sentiment d’estima i respecte. Amb tot això, els sistemes educatius són un dels pilars fonamentals per poder promoure aquesta integració; que és connectar l’essència del país amb la pròpia identitat. Aquesta connexió incrementarà la motivació i l’esforç per tal de salvaguardar tots aquells elements que formen el nostre país.

El projecte ha estat presentat a la cap de l’Àrea de Formació Andorrana, Roser Ingla, a la cap d’estudis de primera ensenyança, M. Àngels Aché i al cap d’estudis de segona ensenyança, Francesc Serra.

Sissi Hinterreither
Estudiant