Informacions de la Universitat
Inaugurat a la Universitat d’Andorra el curs acadèmic del 30è aniversari
L’auditori Claror de Sant Julià de Lòria ha acollit aquest matí l’acte oficial d’inauguració del curs acadèmic 2018-2019, presidit pel cap de Govern, Antoni Martí, que s’ha emmarcat en la celebració dels 30 anys d’ensenyament superior a Andorra. La lliçó inaugural, titulada «Comunicació i llengua», ha estat impartida pel periodista Joaquim Maria Puyal, doctor en Lingüística.
Durant la cerimònia s’ha destacat que des del setembre del 1988 s’han tramitat més de 15.200 matrícules a l’ensenyament superior públic andorrà, en prop de 600 formacions diferents. S’han expedit 4.877 diplomes, incloent formacions reglades i formació continuada, dels quals 1.100 són títols d’estat.
L’acte també ha servit per presentar la memòria del passat curs 2017-2018 a la Universitat d’Andorra (UdA). Amb la incorporació de nous estudis de formació continuada durant el període, el nombre absolut de persones matriculades del curs (dades del primer semestre) va anar augmentant fins totalitzar-ne 1.741. Al juny, 86 estudiants van obtenir les seves respectives titulacions d’estat, 45 dels quals han rebut avui el diploma de mans del ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, acompanyat del rector de l’UdA, Miquel Nicolau.
Pel que fa al curs 2018-2019 que comença, el volum global d’estudiants en l’ensenyament reglat impartit a la Universitat d’Andorra -ja sigui en modalitat presencial o virtual- continua experimentant un notable increment, amb un creixement de matrícules del 8,2 % en relació al curs anterior. En especial, els estudiants de nou ingrés que s’han incorporat al primer any dels estudis reglats són un 26,4 % més que l’any passat. La carrera amb més demanda ha estat enguany el bàtxelor en Administració d’empreses (37 estudiants nous), seguit dels bàtxelors en Infermeria (31) i en Informàtica (30).
D’entre les novetats presentades avui, finalment, destaca l’inici del nou màster en Dret que dona accés a la professió d’advocat, com també la posada en marxa del primer pla d’estudis amb la nova metodologia docent de la Universitat d’Andorra: el bàtxelor en Ciències de l’educació (dual i multilingüe). “A més de la nova metodologia basada en competències i que elimina el concepte clàssic d’assignatura, en aquest pla d’estudis la cultura democràtica, el diàleg intercultural i la sostenibilitat estan al centre”, ha dit el rector. “I tots els altres plans d’estudis s’aniran adaptant durant aquest curs i els propers a la nova metodologia i amb la inclusió d’aquests valors”. El futur immediat, ha afegit, “ha quedat definit al nou model estratègic 2018-2022 aprovat abans de l’estiu pel Consell Universitari. Un model estratègic per als propers quatre anys que posa al centre de l’activitat acadèmica, entre d’altres, els valors del rigor, l’honestedat, la diversitat i la democràcia.”
‘Història econòmica d’Andorra’, novetat editorial de la Universitat d’Andorra
La Universitat d’Andorra (UdA) ha publicat el quart títol de la col·lecció «Campus» de manuals de divulgació, Història econòmica d’Andorra, segles XX-XXI, de M. Jesús Lluelles Larrosa i Eva Garcia Lluelles. L’obra s’emmarca dins del projecte editorial de la Universitat, que té l’objectiu de facilitar al conjunt de la societat l’accés a bona part dels continguts acadèmics que s’imparteixen a les seves aules.
El volum repassa l’evolució de l’economia andorrana des de l’inici del segle XX fins a l’actualitat. Analitza com es deixa enrere el model tradicional de muntanya, la transformació soferta arran dels conflictes bèl·lics, la creació d’un model turístic basat en l’oferta comercial, l’expansió econòmica dels anys seixanta, la consolidació del model de creixement durant les tres darreres dècades i la necessitat d’un canvi de model que s’ha fet palès en els últims anys.
El llibre té com a finalitat servir de manual per a la docència de l’assignatura d’Història econòmica de l’Andorra contemporània, tot i que la voluntat és arribar a un públic molt més ampli, interessat en l’evolució social i econòmica del país al llarg del període 1900-2016.
La publicació ja es pot adquirir a les llibreries, igual que els tres primers títols de la col·lecció: Patrimoni cultural d’Andorra, de Cristina Yáñez, L’entorn comunicatiu d’Andorra, d’Univers Bertrana (coordinador) i Llengua i literatura a Andorra i als Pirineus, de Carolina Bastida, Univers Bertrana, Ramon Sistac i Albert Villaró. En breu també estarà disponible en format electrònic.
Matrícula oberta per als estudis virtuals i d’extensió universitària 2019
La Universitat d’Andorra (UdA) ha obert el període de preinscripció per a estudiants de nou ingrés que vulguin iniciar els seus estudis virtuals al segon semestre del curs 2018-2019. Les formacions reglades virtuals amb matrícula oberta són:
- Bàtxelor en Administració d’empreses
- Bàtxelor en Comunicació
- Bàtxelor en Dret
- Bàtxelor en Informàtica
- Bàtxelor en Llengua catalana
- Doble bàtxelor en Administració d’empreses i Dret
- Doble bàtxelor en Informàtica i Administració d’empreses
- Màster en Dret
D’altra banda, l’UdA també ofereix per al nou any 2019 diversos cursos d’actualització virtuals amb continguts específics d’Andorra que es poden cursar individualment:
- Constitució i altres fonts del dret d’Andorra
- Didàctica de la llengua catalana
- Dret administratiu d’Andorra
- Dret civil d’Andorra II
- Fiscalitat d’Andorra
- Instruments financers
- Patrimoni cultural d’Andorra
Pel que fa a les formacions presencials d’extensió universitària, està obert el període de matrícula als cursos d’actualització en Instruments Financers, en Llengua i cultura portugueses, en Llengua i cultura xineses, en Mediació familiar, i en Mediació en Dret privat.
La data límit per formalitzar les preinscripcions, tant en el cas dels estudis reglats com pel que fa a la formació continuada, és el 31 de gener de 2019.
La Universitat d’Andorra celebra els seus 30 anys, “i més”
Enguany es compleixen els 30 anys de l’inici de l’ensenyament superior a Andorra, esdeveniment que marca també l’origen d’una institució, la Universitat d’Andorra (UdA), que s’ha desenvolupat en formació i recerca a un ritme sostingut, fins a disposar d’una oferta formativa que completa els tres graus acadèmics universitaris (bàtxelor, màster i doctorat). Els actes de commemoració del 30è aniversari de la Universitat d’Andorra van iniciar-se l’octubre del 2017, coincidint amb l’acte d’inauguració del 30è curs acadèmic, i s’estendran durant el curs 2018-2019. Entre les accions que s’han dut a terme per celebrar l’efemèride, destaquen el desenvolupament de la identitat gràfica “30 i més”, que indica la voluntat de continuar projectant-se cap al futur; la creació d’UdA Alumni, la xarxa d’antics estudiants de la Universitat d’Andorra; i l’execució d’una pintura mural de grans dimensions elaborat per David Segura i José Manuel Ramos i que porta per títol Cubs del coneixement. També s’estan duent a terme moltes altres activitats, com trobades socials, xerrades o exposicions, tot al llarg del calendari acadèmic. Una càpsula del temps servirà per clausurar la celebració.
El setembre de l’any 1988, 13 estudiants van començar el primer curs de la diplomatura d’Infermeria a l’Escola Universitària d’Infermeria situada a Andorra la Vella. Al mateix temps, s’impartia la primera classe del diploma professional avançat en Informàtica de gestió a l’Escola d’Informàtica de Sant Julià de Lòria, amb 12 estudiants. Aquelles primeres classes van ser l’inici de l’ensenyament superior a Andorra, i també de la Universitat d’Andorra, que naixeria formalment el 1997 de la integració de les dues escoles universitàries i la creació del Centre d’Estudis Virtuals i d’Extensió Universitària. El curs 2003-2004 es va inaugurar el campus de Sant Julià de Lòria, que va permetre reunir els tres centres en un mateix edifici, i l’any 2010 es va completar l’adaptació de les titulacions a l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior.
En els darrers trenta anys, l’UdA ha tramitat un total de 15.201 matrícules de les prop de 600 formacions que ha ofert, i ha expedit 4.877 diplomes, dels quals 1.100 són títols d’estat. En concret, han estat 195 diplomes professionals avançats, 482 diplomatures, 135 llicenciatures, 278 bàtxelors i 10 doctorats. La formació continuada (postgraus, cursos d’actualització i seminaris) ha representat un volum de 9.808 expedients i 3.447 títols propis. A banda de la docència, l’UdA s’ha dedicat a la transferència de coneixement cap a la societat, i s’ha dotat d’un pla de recerca per desenvolupar projectes d’investigació en àmbits com l’aprenentatge virtual, la seguretat en la transmissió de dades o la llengua catalana. Hi ha actualment, actius, quatre grups de recerca i un equip d’innovació.
Moda i castells, protagonistes de la Festa de la Universitat 2018
La Universitat d’Andorra (UdA) va celebrar, el divendres 19 d’octubre, la quarta edició de la Festa de la Universitat, una iniciativa que any rere any contribueix a cohesionar la comunitat universitària a través d’activitats organitzades pels diferents col·lectius de la institució.
Els plats forts de la jornada van ser un taller sobre complements de moda i un altre per iniciar-se als castells, a càrrec dels Castellers d’Andorra, que van participar a la festa per segon any consecutiu. Al migdia es va dur a terme un dinar popular a la plaça de la Germandat en el qual hi van prendre part estudiants, docents i personal tècnic i administratiu, i a la nit, per posar el punt final a la celebració, la festa es va traslladar a la sala Enjoy Andorra.
La Festa de la Universitat, que s’organitza anualment coincidint amb l’inici de curs, té com a objectiu unir i cohesionar els estudiants i el personal, fent d’aquest dia un espai de participació obert a tothom.
Tret de sortida de la 14a edició del curs Aula Magna
Una conferència sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) ha servit, aquest dijous 18 d’octubre, per donar el tret de sortida de la 14a edició del programa Aula Magna, que organitza conjuntament la Universitat d’Andorra (UdA) i el Comú d’Andorra la Vella. El projecte, que s’emmarca dins de la Càtedra UNESCO de l’UdA, va néixer l’any 2005 per apropar la universitat a la societat andorrana i, en concret, al col·lectiu de la gent gran. La iniciativa també té un vessant intergeneracional, de manera que els estudiants sènior compateixen les classes amb els joves estudiants de l’UdA.
El curs té una durada de 24 hores lectives repartides en nou sessions de diferents temàtiques (educació, sanitat, noves tecnologies, economia, etc.) que s’allargaran fins al pròxim mes de maig. Programa de l’Aula Magna.
Com a novetat, enguany s’han programat més classes en horari de matí per tal que el programa pugui arribar a més estudiants de la Universitat d’Andorra i fomentar així el seu esperit intergeneracional. A més, per primera vegada, l’intercanvi universitari que durant els darrers anys ha unit estudiants sènior de les universitats d’Andorra, Lleida i Manresa, se celebrarà per primera vegada a Vic, ja que s’incorpora al projecte la universitat d’aquesta població.
La primera sessió de la nova edició de l’Aula Magna ha anat a càrrec del coordinador d’Andorra Sostenible, Francesc Molist, que ha impartit la conferència titulada “Andorra amb els objectius de desenvolupament sostenible”, dedicada als reptes que s’han impulsat des de les Nacions Unides de cara al 2030. El tema triat no és casual, sinó que s’ha escollit tenint en compte la voluntat de la Universitat de contribuir, a través de les seves formacions, a promoure valors com els de la igualtat, la tolerància o la sostenibilitat.
Totes les persones que estiguin interessades en matricular-se gratuïtament en el curs 2018-2019 de l’Aula Magna, poden fer la seva inscripció a la Universitat d’Andorra o al Punt d’Informació de la Gent Gran del Comú d’Andorra la Vella.
Pont a la Xina 2018
Dues estudiants dels cursos de llengua i cultura xineses de l’Aula Confuci d’Andorra van ser convidades a viatjar a la Xina per participar a la final internacional del concurs Pont a la Xina 2018, en què van poder demostrar el seu bon coneixement del xinès.
L’activitat va ser organitzada per l’Ambaixada de la República Popular de la Xina, en col·laboració amb la Fundació Institut Confuci de Barcelona.
Creació del títol estatal de màster en Educació
El Govern ha aprovat la creació del títol estatal de màster en Educació, d’una càrrega de 120 crèdits europeus. Segons ha informat l’Executiu, aquesta formació oferirà als titulats de bàtxelor en Ciències de l’educació i als professionals de l’educació l’oportunitat de continuar formant-se per afavorir la seva incorporació al món laboral i permetrà una continuïtat en l’evolució professional i contribuirà a la millora de la qualitat del sistema educatiu andorrà.
El màster en educació especialitzarà als docents en el sistema competencial en el qual es basa el Pla Estratègic de Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (PERMSEA). Els titulats desenvoluparan el programa acadèmic amb les mateixes metodologies que hauran de posar en pràctica amb els seus alumnes, facilitant així la seva integració professional en els equips educatius.
Aquesta titulació superior incorpora un mòdul de cultura democràtica seguint el model proposat pel Consell d’Europa.
El màster està format per cinc mòduls i un treball final. Cada mòdul és independent, de manera que es pot cursar complet o per mòduls. Cada mòdul conté una estada formativa i/o un treball final de mòdul. Pel que fa a la temàtica dels mòduls es divideixen en àmbits com la intervenció educativa, orientada a la docència a segona ensenyança, batxillerat i formació professional en una escola inclusiva; l’ensenyament especialitzat, orientat a la intervenció, en entorns inclusius, amb alumnes que presenten altes capacitats o importants dificultats d’aprenentatge per raons de discapacitat o altres casuístiques; cultura democràtica, orientat a oferir respostes educatives a partir de la interpretació de les necessitats i els conflictes de la realitat social, cultural i econòmica actual, en línia amb els valors promoguts pel Consell d’Europa i finalment tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació (TAC), orientat a desenvolupar la competència digital del titulat.
El professor Florenci Pla guanya el primer Premi d’Innovació Educativa
El professor de la Universitat d’Andorra Florenci Pla ha guanyat el Premi Maria Geli dels Premis d’Innovació Educativa Principat d’Andorra, que enguany ha lliurat per primera vegada el Consell General, amb la col·laboració de l’espai de reflexió educativa GAM21.
Florenci Pla ha estat guardonat en la categoria nacional pel projecte titulat “Construïm un vaixell” que va dur a terme al col·legi Mare Janer amb la col·laboració de l’estudiant de Ciències de l’educació Clara Grau. El projecte va consistir en l’experimentació del principi d’Arquímedes a través de la construcció d’un vaixell, del qual se’n va comprovar la seva flotabilitat a la piscina del centre educatiu.
Els Premis d’Innovació Educativa Principat d’Andorra van néixer amb la intenció de retre un homenatge a la primera directora de l’Escola Andorrana, Maria Geli, un referent en l’àmbit de l’ensenyament i la pedagogia al país. L’objectiu dels guardons, que tenen una periodicitat biennal, és impulsar un reconeixement a tots els docents i alumnes que s’interessen pel coneixement i l’estima del patrimoni d’Andorra.
Publicacions
- Mariño-Mesías, R. M.; Fortó-Areny, J.; Sabrià-Bernadó, B. (2018, Juliol). “La elección de la metodología de aprendizaje como fuente de innovación en los estudios de administración de empresas de la Universidad de Andorra”. Presentat al IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red (IN-RED), València.
Agenda de la Universitat
- 16 d’octubre. Inauguració del curs acadèmic
- 18 d’octubre. Inauguració del curs Aula Magna
- 19 d’octubre. Festa de la Universitat d’Andorra
- 30 d’octubre. Fi del període d’acceptació de mobilitat: semestre primavera
- 12 de desembre. Eleccions