L’escola rural oberta al món. XXII Jornades d’Escola Rural en la Formació Inicial de Mestres de Catalunya.

Enviat per Alexandra Monné – Professora del Bàtxelor en Ciències de l’Educació a la Universitat d’Andorra.

Grup Interuniversitari d’Escola Rural (GIER)

Amb la intenció d’apropar els estudiants de Magisteri de totes les universitats catalanes a la valuosa realitat que gira al voltant de les escoles rurals, des del seu inici, el GIER organitza cada any les Jornades d’Escola Rural en la formació inicial dels mestres de Catalunya. El 24 i 25 d’abril es van celebrar les vint-i-tresenes. Aquestes Jornades afavoreixen l’intercanvi d’impressions entre els futurs mestres i els mestres més veterans, així com entre aquests estudiants i altres experts. D’altra banda, resulta molt enriquidora i interessant la relació que s’estableix entre els mateixos estudiants de les diferents universitats. Cada any es debat un tema de fons. Enguany, sota el títol “L’escola rural oberta al món”, ens hem apropat a la relació de l’escola  amb el seu entorn, amb l’activitat d’aula i com l’escola, alhora, actúa en el seu entorn i el transforma. Un altre dels objectius de les Jornades és la col·laboració entre universitats amb els professionals i institucions locals vinculades amb aquesta realitat educativa.  Per això, es duen a terme cada any en un indret diferent del país. Aquesta vegada ens ha acollit l’Alt Urgell en general i, específicament, La Seu d’Urgell.

Els 24 i 25 d’abril es van celebrar a la Seu d’Urgell les XXII Jornades d’Escola Rural en la Formació Inicial de Mestres de Catalunya, organitzades pel Grup Interuniversitari d’Escola Rural (GIER), integrat per vuit universitats catalanes amb els estudis de Grau d’Educació  Primària i Infantil en la seva oferta formativa : la Universitat Autònoma de Barcelona, la U. de Barcelona, FPCEE Blanquerna – U. Raimon Llull, la U. de Girona, la U. de Lleida, la U. de Manresa, la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Vic. En aquesta edició també va participar, com a universitat convidada, la Universitat d’Andorra on el rector, Miquel Nicolau, com a president de la Xarxa Vives va participar en la presentació  inaugural. Cent trenta estudiants dels diferents cursos dels graus d’educació infantil, primària, màster i doctorat van participar en les diferents activitats: conferències, presentació de comunicacions i visites a les escoles dels petits municipis de l’Alt Urgell.

Les jornades reconeixen, des de fa 22 anys, la realitat pedagògica de l’escola rural com a singular i característica del nostre territori, representada de nord a sud i de llevant a ponent en els petits municipis del nostre territori amb professionals que desenvolupen la seva tasca docent amb grups d’alumnes de diferents edats i nivells.

Seguint una organització semblant a les d’edicions anteriors, el primer dia el Sr Xavier Geis, director de l’escola de Rellinars, i la Sra Carme Ortoll, directora general d’Educació Infantil i Primària, van fer la conferència inaugural. A continuació, en diferents espais cedits pel municipi, les i els estudiants van compartir, en forma de comunicació oral, aproximacions a l’escola rural des de les seves recerques i  estudis realitzats o des de les pràctiques en la seva formació. A la tarda, les mestres de les Zones Escolars Rurals Narieda, Urgellet i Baridà-Batllia van desenvolupar cinc tallers per donar a conèixer les propostes organitzatives, de treball de llengua, de projectes de música i globalitzadors als seus centres. L’endemà, el dimarts 25, distribuïts en diferents itineraris van visitar les escoles on van poder observar l’activitat diària i dialogar amb l’alumnat i les docents, en cada cas, sobre les propostes pedagògiques.  Per cloure les Jornades, l’acordionista Pep Lizanda i les nenes i els nens de l’escola de Montferrer de la ZER Urgellet van tancar les jornades amb cançons tradicionals i un conjunt de corrandes preparades per a l’ocasió.

El transcurs i èxit de l’experiència ens condueix a les properes jornades, les vint-i-tresenes, a la primavera del 2018. La col·laboració amb les escoles del territori, els Centres de Recursos Pedagògics, el Departament d’Ensenyament i les universitats ens permetran renovar la proposta d’anàlisi i valoració de l’escola rural a la formació inicial de mestres a Catalunya.