#MCTAndorra Challenge – Museu Carmen Thyssen Andorra

El semestre passat ja vam gaudir d’una sortida amb els estudiants de segon curs del Bàtxelor en Ciències de l’Educació, al Museu Carmen Thyssen d’Andorra (MCTA) per visitar l’exposició “Escenaris” i conèixer el seu projecte educatiu.

 

En aquesta ocasió, aprofitant la nova exposicióAllés et venues  i gràcies a la complicitat amb l’equip del Museu Thyssen, dins de l’assignatura de Didactic of Social Sciences, l’UdA i el MCTA hem dissenyat conjuntament un repte per als estudiants de tercer curs del Bàtxelor en Ciències de l’Educació.

El repte consistia en una competició per equips per elaborar un joc relacionat amb la nova exposició i amb el museu. En cas que la proposta guanyadora tingués la qualitat desitjada, el museu es comprometia a implementar-la al museu de manera integral o parcial.

Els treballs s’han elaborat i defensat en anglès, atès que és la llengua en què s’imparteix l’assignatura. Els 21 estudiants es van organitzar cinc equips, que vam batejar amb alguns dels noms dels pintors de l’exposició actual:
– Gauguin
Pissarro
Nolde
Rusiñol
Canaletto

El repte es va desenvolupar en quatre sessions.  La primera va consistir en una classe impartida pel Guillermo Cervera, director del Museu Carmen Thyssen Andorra, que va presentar les línies principals del projecte educatiu del museu, especialment el projecte “Have an Art Day”,  i els va llençar el repte.

La segona sessió va consistir en una visita guiada a l’exposició Allés et venues i en conèixer l’espai EducaCarmen Thyssen, on es desenvolupen el gruix dels tallers i de les activitats didàctiques del museu. Aquesta visita els havia de servir per conèixer de prop el funcionament del museu i poder ajustar millor el seu repte. Per facilitar-los-els la feina, els cinc equips van rebre una guia de l’exposició en anglès.

Després de tres setmanes de feina intensa, els estudiants van tenir l’ocasió de presentar i defensar la seva proposta, juntament amb els materials ideats i creats per ells, davant d’un tribunal, format per: la Marta Cudinachs, el Guillermo Cervera i la professora de l’assignatura.

Durant dues setmanes l’equip pedagògic del MCTA va analitzar i debatre les propostes.

A la quarta i darrera sessió, cada un dels equips va rebre el retorn sobre la seva proposta.

Cal dir que totes les propostes van ser molt professionals i de molta qualitat, però només una podia guanyar.

Finalment, l’equip Rusiñol, integrat per: la Blanca Ruiz, la Glòria Delgado, la Laia Clascà i la Maria Nadal, es va alçar amb la victòria.

Cal agrair al Museu Carmen Thyssen d’Andorra aquest repte que ha permès als estudiants treballar en un cas real de proposta didàctica, i cal felicitar als cinc equips per les seves magnífiques propostes. Enhorabona a tots!

Cristina Yáñez – Professora d’Educació d’Educació en patrimoni cultural d’Andorra i Didàctica de les ciències socials a la Universitat d’Andorra