Participació al Fòrum Vives de Comunicació Digital

El passat 25 de gener, el Servei de Comunicació de la Universitat d’Andorra va participar a Girona en la primera Jornada Fòrum Vives de Comunicació Digital: estratègies per afrontar els reptes de futur a les nostres universitats, juntament amb catorze universitats més de la Xarxa Vives.

La jornada, que es va dur a terme a la Universitat de Girona, va servir per compartir experiències, eines i estratègies relacionades amb la transformació digital de les universitats de l’àmbit català, debatre sobre les problemàtiques comunes i els reptes de futur en l’àmbit de la comunicació digital.

La sessió de treball va iniciar-se amb una conferència a càrrec de Genís Roca, expert en transformació digital, que va recomanar als responsables de comunicació de les universitats d’optar per la personalització dels missatges, més que per la segmentació, però sense abusar d’aquesta pràctica, ja que sovint la personalització pot ser invasiva.

Quant a la recollida de dades personals, Roca va parlar de la diferència entre “dada capturada”, que és la que s’obté sense el consentiment de l’usuari, i la “dada merescuda”, fruit d’un acte de comunicació. En aquest sentit, va alertar del fet que la ciutadania està cada vegada més inquieta pel fet que les seves dades personals puguin circular, de manera que les institucions haurien de sol·licitar el mínim d’informació i no haurien de demanar cap dada de la qual no puguin justificar el seu ús.

El ponent també va posar de manifest que actualment, des del punt de vista de la comunicació, és més important la gestió de les audiències que la generació de continguts, i va recomanar d’incorporar perfils de sociòlegs en els equips encarregats d’aquesta tasca.

La segona part de la jornada va servir perquè els responsables de comunicació de les quinze universitats participants expliquessin quins recursos digitals fan servir en comunicació externa, comunicació interna, publicitat i màrqueting. També van exposar els reptes i problemes que sorgeixen en relació amb la transformació digital de les universitats, lligats sobretot a la normativa de protecció de dades i de drets d’imatge, o al fet que aquesta transformació pugui xocar amb la resistència al canvi d’una part de la plantilla.

Les universitats més grans van fer èmfasi en la multitud de perfils que tenen a les xarxes socials, a les dificultats per controlar-los i a la necessitat de formar els diferents gestors. Es va parlar dels usos que es donen a les principals xarxes socials, sobretot a Instagram, cada vegada més popular entre el públic preuniversitari. També es va debatre sobre la regressió que està experimentant la xarxa Facebook, almenys a l’estat espanyol.

Pel que fa a eines de comunicació interna, va ser interessant conèixer la segmentació que es fa mitjançant llistes de correu o, més recentment, amb aplicacions de missatgeria instantània, per poder arribar, sobretot, als estudiants.

Marta Tort
Tècnica de Comunicació