Els estudiants de 1r del Bàtxelor en ciències de l’educació han iniciat un cicle de sessions de contes teatralitzats per a infants, basats en el llibre Nou llegendes de la Carli Bastida. Aquestes activitats formen part del projecte interdisciplinari Hora del conte llegendari, organitzat pel professorat de les assignatures de Literatura infantil i Bases psicopedagògiques de 6 a 12 anys. Tots els dimecres lectius, del 8 de març fins al 24 de maig a les 10:30h del matí, els alumnes de les escoles primàries de la parròquia es desplacen fins a l’auditori Rocafort del Centre Cultural i de Congressos Lauredià per gaudir d’aquestes sessions de contacontes. El projecte pretén, per una banda, participar activament en l’oferta d’activitats culturals de la parròquia de Sant Julià de Lòria destinades al públic infantil i, d’una altra banda, potenciar competències pròpies de la formació en educació dels nostres estudiants. Tot el treball que es realitza, des de la lectura de les llegendes fins a l’adaptació de l’obra i la posada en escena, forma part del procés avaluatiu dels estudiants i els permet desenvolupar competències tan variades com les de l’àmbit lingüístic, de la didàctica i del treball en equip. Es pot dir que és un projecte d’èxit, ja que tant els estudiants, com el professorat o el públic assistent s’impliquen d’allò més i el resultat final és molt satisfactori.
Nàdia Azzouz (professora Literatura Infantil)
Els estudiants de ciències de l’educació es converteixen en narradors que ens endinsen pel món de les llegendes tradicionals andorranes i les històries que han nascut de l’imaginari col·lectiu adaptant l’estil per a ser explicats i posats en escena. La proposta vol ser una activitat que fomenti la interacció entre diferents públics (universitat i escola, i refermi el rol de l’estudiant universitari, al mateix temps que promocioni i fomenti la integració entre la teoria i la pràctica dels aprenentatges que els estudiants universitaris fan en el seu procés formatiu i professional. També la proposta pretén crear un espai de trobada entre diferents agents (estudiants universitaris, escolars, professors, mestres) que permeti intercanviar coneixements i motivar als nens i nenes a utilitzar la llengua com a vehicle de comunicació entre les persones. L’expressió oral continua sent una de les activitats més enriquidores per a les nenes i nens que els transporta d’un món de rutines diàries a la fantasia i també als coneixements.
Alexandra Monné (professora Bases Psicopedagògiques de 6 a 12 anys)
El projecte de conta contes representant una de les llegendes d’Andorra ha estat sense cap dubte un projecte molt efectiu en dos aspectes: El primer d’ells, és la possibilitat de fomentar la il·lusió, almenys en el nostre cas, ha sigut una oportunitat de trobar-se amb el passat, amb la infància, però sent nosaltres aquest cop els actors, els productors i els organitzadors. El nostre grup ho ha viscut amb moltes ganes, fins i tot ens oblidàvem que era un projecte amb nota. El segon aspecte ha estat sobretot al final de la representació. Cada cop ens projectem més cap al futur sobretot a l’hora d’interaccionar amb els nens, aprenen dels errors i a poc a poc anem dibuixant el nostre perfil de futurs mestres.
Brandon Dias Campos (estudiant de BCE 1r curs)
Hem viscut i sentit emocions molt diferents, des de l’extrem positiu fins a l’extrem negatiu. Hem descobert un costat autoexigent nostre que no coneixíem fins ara, ja que volem que tot sigui el més perfecte possible, però malgrat els nervis, la pressió i el nostre propi nivell d’exigència, hem millorat la cohesió de grup, i no hi ha millor sensació que la de passar-t’ho bé al costat els teus companys. Ja no veiem el projecte com a un treball més que s’ha d’aprovar, sinó que el veiem com un moment de treballar la nostra imaginació i les ganes de compartir. Estem creixent, madurant i canviant amb el millor acompanyament possible: el dels nostres futurs companys de feina.
Ana Ribeiro (estudiant 1r curs BCE)
El projecte del CONTE LLEGENDARI, el qual estem realitzant els alumnes de BCE1 de la generació 2016-2017; està marcant un abans i un després dins la nostra formació. El projecte principal és en parella i tot i que l’activitat la desenvolupen dos estudiants, la resta de la classe ens ajudem bàsicament en la representació del conte, adquirint diferents rols com poden ser: narrar, interpretar rols secundaris, maquillar, gravar l’activitat, aportant idees, tècnics d’àudio-vídeo…La confiança, la reciprocitat, la responsabilitat, s’han esdevingut per tal de garantir que la nostra falta d’experiència, no sigui motiu de fracàs davant els nostres possibles futurs alumnes. El procés ha anat més enllà del projecte, teixint nous llaços de companyerisme en l’etapa universitària.
Encarni Morales Guerreiro (estudiant de 1r de BCE)
El dia que vam saber en què consistia el projecte no sabíem per on començar ni com plantejar-lo. A mesura que anaven passant els dies, vam decidir que voldríem explicar la llegenda en forma de teatre. Primer de tot vam crear un diàleg amb un elevat nombre de personatges i gràcies als nostres companys ho vam poder dur a terme. Seguidament vam començar a treballar en la decoració, en la vestimenta i en la interacció amb els nens. La decoració i la vestimenta van ser senzilles però no simplistes. Cal dir que abans de començar els nervis estaven a flor de pell perquè mai havíem estat davant de tants nens.
Claudia Call (estudiant de 1r de BCE)
Aquests nervis que teníem van anar a disminuint a mesura que vèiem que els nens participaven i mostraven interès en allò que havíem preparat. Al començar l’obra vam fer participar als nens, aquest fet va ajudar a crear una complicitat i un molt bon ambient dins l’auditori. A l’acabar l’obra vam començar a fer les activitats que havíem preparat anteriorment (sopa de lletres i omplir el text amb mots) i també els vam fer sortir a l’escenari per a donar les respostes. Un cop vam acabar la sessió i al veure que ens havia sortit bé, va ser molt gratificant i ens vam sentir molt satisfetes.
Clàudia Aché (estudiant 1r curs BCE)