Participació al Congreso Nacional de la Sociedad Española de Simulació Clínica y Seguridad del Paciente

Dels dies 12 al 14 d’abril dos membres del Centre de Ciències de la Salut i l’Educació van ser presents en el VI Congreso Nacional de la Sociedad Española de Simulació Clínica y Seguridad del Paciente on es va realitzar a les instal·lacions de la Fundació Universitària del Bages a Manresa.

Es van desenvolupar una sèrie de ponències enfocades amb la importància de la realització de les simulacions clíniques tan en l’àmbit professional com en la docència. Pel que fa a l’àmbit professional la simulació clínica millora la seguretat del pacient i la disminució dels riscos, ja que amb una pràctica segura contribueix a reduir els errors i resultats adversos. I pel que fa a la docència, ajuda als estudiants a adquirir les competències, els proporciona seguretat, que siguin el centre del seu aprenentatge, siguin reflexius i adquireixen habilitats del pensament crític[1].

També es van efectuar diferents tallers pràctics per poder visualitzar la seva aplicació en la pràctica real, amb l’inicial impacte de fent-se sortir de la zona de confort amb una dinàmica de grup on segons l’article Establishing a safe container for learning in simulation[2] promou una interacció entre els participants, de tal manera que podíem apreciar un dels conceptes bàsics de la metodologia de la simulació clínica que és que els participants es sentin segurs, no jutjats ni avaluats.

A més a més les dos membres de la Universitat  d’Andorra van defensar un pòster sobre l’experiència de la simulació clínica a la Universitat d’Andorra amb l’exposició de la prova pilot de la seva metodologia en l’assignatura d’Atenció Primària de la Salut.

[1] Medina, E. U., Barrientos, S. S., & Navarro, F. I. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación en Educación Médica6(22), 119-125.

[2] Rudolph, J. W., Raemer, D. B., & Simon, R. (2014). Establishing a safe container for learning in simulation: the role of the presimulation briefing. Simulation in Healthcare9(6), 339-349.