Visitem el museu i l’espai educatiu Carmen Thyssen Andorra

El passat divendres 3 de novembre vam gaudir d’una sortida al museu Carmen Thyssen d’Andorra. L’objectiu era doble: visitar l’exposició “Escenaris” i conèixer el projecte educatiu i les estratègiques didàctiques que des del museu han desenvolupat per apropar l’art a tots els públics de manera lúdica i entretinguda.

Vam poder comptar amb les explicacions de l’Emily i l’Itziar que, amb gran passió i un entusiasme amb el qual de seguida se’ns van posar a la butxaca, ens van explicar el projecte educatiu del taller i, de mica en mica, ens van anar desgranant com desenvolupen els tallers en funció de l’edat i el perfil del grup. Tot un repte! A continuació trobareu les impressions de la visita d’uns quants estudiants.

Cristina Yáñez – Professora d’Educació en patrimoni cultural d’Andorra a la Universitat d’Andorra

 

L’espai EduCarmenThyssen ens va semblar molt interessant per com treballen el tema de l’art amb els infants, ja que pot ser un tema avorrit si no es planteja de manera lúdica i apropiada.

L’espai que tenen per treballar separat del museu ens va semblar una idea molt innovadora, ja que a cap museu del país els infants poden disposar d’una sala especialment preparada per aprendre sobre l’art i les seves tècniques.

Quan els infants i els joves entren a l’espai se’ls proposa quatre obres de diferents estils per treballar-los més profundament. El fet de reduir el nombre d’obres els permet centrar-se realment en el que és important de cada obra i cada estil.

Els infants no només aprenen sobre les tècniques i les obres, sinó que també aprenen a valorar i a criticar l’art, ja que les activitats que realitzen són molt lliures i deixen volar la imaginació dels infants. La valoració de l’art i l’esperit crític el desenvolupen deixant als infants realitzar obres d’art seguint quatre estils pictòrics: pleinair, puntillisme, expressionisme i cubisme. Han de copiar o interpretar les obres que treballen amb una de les tècniques abans esmentades, i amb materials diferents segons l’estil que tinguin. El fet de fer-ho ells mateixos i explicar la seva obra fa que el seu aprenentatge sigui molt més significatiu i considerem que és el millor tipus d’aprenentatge.

Una altra mesura que ens va semblar molt innovadora és l’ús de les TIC tant al museu com a l’espai EduCarmenThyssen. Les dues sales compten amb tauletes amb bona qualitat d’imatge per poder ensenyar els detalls més amagats de les obres i les trajectòries dels artistes.

Finalment, voldríem remarcar la motivació que mostren les persones encarregades de l’EduCarmenThyssen. De seguida van captar la nostra atenció amb la varietat d’activitats que proposen per les diferents edats, l’adaptació que fan d’un mateix contingut per alumnes tant de primer cicle com de secundària i fins i tot d’universitat!

Sempre ens quedarem amb la frase: “Amb l’art tot s’hi val!”

 

Natàlia Acevedo, Claudia Call, Maria Cardoso, Brandon Dias, Ana Ribeiro, Marie Rousseu-Salet Estudiants de 2n curs del Bàtxelor en Ciències de l’Educació a la Universitat d’Andorra