Per segon any consecutiu, hem gaudit d’una sortida amb els estudiants de tercer curs del Bàtxelor en Ciències de l’Educació, al Museu Carmen Thyssen d’Andorra (MCTA) per visitar l’exposició “Femina, feminae” i per conèixer el seu projecte educatiu.
En aquesta ocasió, aprofitant la nova exposició i gràcies a la complicitat amb l’equip del Museu Thyssen amb qui l’UdA participa de diferents activitats des de fa un parell de cursos, dins de l’assignatura de Didactic of Social Sciences, l’UdA i el MCTA hem repetit la iniciativa del #MCTA Challenge, que enfronta als estudiants de tercer curs del Bàtxelor en Ciències de l’Educació de l’assignatura de Didactics of Social Sciences, a un veritable repte educatiu.
El repte consisteix en una competició per equips per elaborar un joc relacionat amb la nova exposició i amb el museu. En cas que la proposta guanyadora tingués la qualitat desitjada, el museu es compromet a implementar-la al museu de manera integral o parcial.
Els treballs s’han elaborat i defensat en anglès, atès que és la llengua en què s’imparteix l’assignatura. Els 11 estudiants es van organitzar quatre equips, que vam batejar amb alguns dels noms dels pintors de l’exposició actual:
- Homer
- Morisot
- Müller
- Delaunnay
El repte es va desenvolupar en quatre sessions. La primera va consistir en una classe impartida pel Guillermo Cervera, director del Museu Carmen Thyssen Andorra, que va presentar les línies principals del projecte educatiu del museu, especialment el projecte “Have an Art Day”, i els va llençar el repte.
La segona sessió va consistir en una visita guiada a l’exposició “FeminaFeminae“ i en conèixer l’espai EducaCarmen Thyssen, on es desenvolupen el gruix dels tallers i de les activitats didàctiques del museu.
Aquesta visita els havia de servir per conèixer de prop el funcionament del museu i poder ajustar millor el seu repte. Per facilitar-los-els la feina, tots els equips van rebre una guia de l’exposició en anglès.
Després de quatre setmanes de feina intensa, els estudiants van tenir l’ocasió de presentar i defensar la seva proposta, juntament amb els materials ideats i creats per ells, davant d’un tribunal, format per: la Marta Cudinachs, el Guillermo Cervera i la professora de l’assignatura.
Cal dir que totes les propostes van ser molt professionals i de molta qualitat, i van saber integrar molt bé tots els elements necessaris per a un bon taller. Però només una podia guanyar.
L’equip pedagògic del MCTA va resoldre que en aquesta segona edició els guanyadors del repte fossin els integrants de l’equip Delaunnay: Natalia Acevedo, Clara Grau i Aida Gómez.
Cal agrair al Museu Carmen Thyssen d’Andorra aquest repte que ha permès als estudiants treballar en un cas real de proposta didàctica, i cal felicitar als cinc equips per les seves magnífiques propostes.
Enhorabona a tots!
Cristina Yáñez
Professora d’Educació d’Educació en patrimoni cultural d’Andorra i Didàctica de les ciències socials a la Universitat d’Andorra