Estada a l’UdA per estudiar el sistema educatiu d’Andorra

Rosa Benabarre, graduada en Educació primària i màster en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (UdL), és una doctoranda que està fent una estada internacional de tres mesos a la Universitat d’Andorra (UdA) durant la recta final del curs 2018-2019. La seva tesi forma part del projecte RecerCaixa sobre diversitat cultural i igualtat d’oportunitats a l’escola, i ella, que és una de les quinze investigadores del projecte, ha centrat la seva recerca en els centres educatius concertats de Catalunya.

Per tal d’obtenir un doctorat amb menció internacional, va decidir fer una estada internacional i va triar Andorra perquè pel context de la investigació, podia ser un territori bastant comparable tot i que té les seves diferències, sobretot prenent com a referència les escoles congregacionals del país.

L’objectiu de la seva estada és, en primer lloc, conèixer el sistema educatiu d’Andorra, que té com a singularitat la convivència del sistema andorrà, espanyol i francès. En segon lloc, la Rosa està duent a terme un estudi de cas centrant-se en com el col·legi congregacional Sagrada Família d’Escaldes-Engordany gestiona la diversitat cultural i religiosa. Un cop completi la recerca, la compararà amb la situació que ha vist en als centres objecte de recerca de Catalunya. L’objectiu final de la seva tesi, que contindrà un capítol específic sobre la seva investigació a Andorra, és analitzar si les accions que es duen a terme per treballar la diversitat a les escoles són efectives o no.

Sobre la seva experiència a Andorra, Rosa Benabarre, que té com a tutora de l’estada la professora de l’UdA Alexandra Monné, considera que d’entrada és una mica complex entendre el sistema educatiu d’Andorra. De fet, es va sorprendre molt del fet que hi convisquin tres sistemes educatius diferents, i afegeix que fins i tot es podria considerar que n’existeix un quart, amb la recent posada en marxa d’una escola britànica a Andorra la Vella.

La Rosa explica que les escoles congregacionals d’Andorra tenen un funcionament similar a les concertades catalanes, amb la diferència que no depenen de Catalunya sinó d’Espanya. A més, també assenyala que el tipus d’immigració també és diferent, ja que la majoria de nouvinguts a Andorra no provenen de cultures i de situacions socioeconòmiques tant diferents com en el cas de Catalunya, on el gran repte és com s’acull tota aquesta diversitat.

Finalment, la doctoranda assegura que l’acollida que ha rebut a l’UdA ha estat “fantàstica” i que se sent “molt a gust”. Valora molt positivament la proximitat i la relació que els professors poden establir amb els estudiants de l’UdA gràcies a les dimensions de la Universitat, i el major nombre de dinàmiques i d’activitats participatives que es poden fer a l’aula amb els estudiants de Ciències de l’educació.

Marta Tort
Servei de Comunicació